Το γενικό νομοθετικό πλαίσιο που εφαρμόζει η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή αφορά την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών, δηλαδή προσώπων τα οποία ενεργούν εκτός οποιασδήποτε επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Ωστόσο η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/114/ΕΚ η οποία αφορά την παραπλανητική και τη συγκριτική διαφήμιση και η οποία υπάγεται στις Ευρωπαϊκές Οδηγίες που εφαρμόζει η Υπηρεσία καλύπτει περιπτώσεις κατά τις οποίες ένας εμπορευόμενος έχει παραπλανηθεί από διαφήμιση ενός άλλου εμπορευομένου ή αποτελεί θύμα αθέμιτα συγκριτικής διαφήμισης από κάποιον άλλο εμπορευόμενο.
Η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή έχει αναγνωρίσει τον μηχανισμό χειρισμού παραπόνων που ακολουθεί ο Φορέας Ελέγχου Διαφήμισης (ΦΕΔ) ως κατάλληλο μηχανισμό εξέτασης διαφημίσεων προκειμένου να κριθεί αν αυτές αποτελούν παραπλανητική διαφήμιση ενός εμπορευομένου προς άλλο εμπορευόμενο ή αν αποτελούν αθέμιτα συγκριτική διαφήμιση.
Αν πιστεύετε ότι τα συμφέροντα της επιχείρησής σας έχουν θιγεί από τέτοιες πρακτικές, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στον ΦΕΔ ο οποίος θα την εξετάσει και θα υποβάλει το αποτέλεσμα της εξέτασής του προς την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή η οποία με τη σειρά της θα αξιολογήσει το αποτέλεσμα και θα προβεί σε περαιτέρω ενέργειες εφόσον το κρίνει αναγκαίο.
Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τον τρόπο υποβολής καταγγελίας στον ΦΕΔ στην ιστοσελίδα του Φορέα http://www.fed.org.cy/fed/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Κριτήρια παραπλανητικής διαφήμισης
Παραπλανητική διαφήμιση είναι η διαφήμιση, η οποία παραπλανεί τα πρόσωπα στα οποία απευθύνεται και η οποία, εξαιτίας του απατηλού χαρακτήρα της, είναι ικανή να επηρεάσει την οικονομική τους συμπεριφορά.
Η παραπλανητική διαφήμιση μπορεί να αφορά μεταξύ άλλων:
(α) τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αγαθών ή υπηρεσιών, όπως διαθεσιμότητα, φύση, εκτέλεση, σύνθεση, μέθοδος και ημερομηνία κατασκευής ή παροχής, καταλληλότητα, χρήσεις, ποσότητα, προδιαγραφές, γεωγραφική καταγωγή ή εμπορική προέλευση, ή τα αναμενόμενα από τη χρήση τους αποτελέσματα, ή τα αποτελέσματα και τα ουσιώδη χαρακτηριστικά των δοκιμών ή ελέγχων των αγαθών ή των υπηρεσιών,
(β) την τιμή, τον τρόπο διαμόρφωσής της και τους όρους υπό τους οποίους παρέχονται τα αγαθά και οι υπηρεσίες, όπως οι όροι πληρωμής ή πίστωσης, παράδοσης, ανταλλαγής, επιστροφής, επισκευής, συντήρησης, νόμιμης εγγύησης και εμπορικής εγγύησης, και
(γ) την ιδιότητα, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και τα δικαιώματα του διαφημιζομένου, όπως η ταυτότητα και η περιουσία του, οι ικανότητες και η κατοχή δικαιωμάτων βιομηχανικής, εμπορικής ή πνευματικής ιδιοκτησίας, τα βραβεία και οι διακρίσεις του.
Κριτήρια αθέμιτης συγκριτικής διαφήμισης
Συγκριτική διαφήμιση είναι η διαφήμιση που κατονομάζει ρητά ή υπονοεί έναν ανταγωνιστή ή τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από έναν ανταγωνιστή.
Μια συγκριτική διαφήμιση επιτρέπεται όταν πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
(α) Δεν περιέχει εσφαλμένες παραπλανητικές πληροφορίες
(β) Δεν παραλείπει ουσιώδεις πληροφορίες
(γ) Συγκρίνει αγαθά ή υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ίδιες ανάγκες ή έχουν τους ίδιους στόχους·
(δ) Συγκρίνει κατά τρόπο αντικειμενικό ένα ή περισσότερα χαρακτηριστικά που είναι ουσιώδη, συναφή, εξακριβώσιμα και αντιπροσωπευτικά των εν λόγω αγαθών και υπηρεσιών, στα οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνεται και η τιμή·
(ε) Δεν έχει ως συνέπεια τη δυσφήμιση ή την υποτίμηση των σημάτων, εμπορικών επωνυμιών, άλλων διακριτικών σημείων, αγαθών, υπηρεσιών, δραστηριοτήτων ή της κατάστασης ενός ανταγωνιστή·
(στ) Για προϊόντα με ονομασία προέλευσης, αφορά σε κάθε περίπτωση προϊόντα με την ίδια ονομασία προέλευσης·
(ζ) Δεν επωφελείται αθέμιτα από τη φήμη σήματος, εμπορικής επωνυμίας ή άλλων διακριτικών σημείων ανταγωνιστή ή από τα δηλωτικά καταγωγής ανταγωνιστικών προϊόντων·
(η) Δεν παρουσιάζει ένα αγαθό ή μια υπηρεσία ως απομίμηση ή αντίγραφο αγαθού ή υπηρεσίας που φέρει σήμα κατατεθέν ή εμπορική επωνυμία·
(θ) Δε δημιουργεί σύγχυση μεταξύ εμπορευομένων, μεταξύ διαφημιστή και ανταγωνιστή ή μεταξύ των εμπορικών σημάτων, των εμπορικών επωνυμιών, άλλων διακριτικών γνωρισμάτων, αγαθών ή υπηρεσιών του διαφημιστή και του ανταγωνιστή.