Αναφορικά με χθεσινή ανακοίνωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού για το νομοσχέδιο με τίτλο «ο περί Καθορισμού Ανωτάτων Τιμών Λιανικής Πώλησης Προϊόντων σε Συγκεκριμένα Σημεία Πώλησης Νόμος του 2024», το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας (ΥΕΕΒ) επισημαίνει τα ακόλουθα:
Το εν λόγω νομοσχέδιο, που στάλθηκε με επιστολή του Υπουργού Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας προς την Πρόεδρο της Βουλής των Αντιπροσώπων στις 27 Μαρτίου 2024, αποτελεί πρωτοβουλία της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του ΥΕΕΒ. Απώτερος σκοπός του είναι η προστασία και στήριξη των καταναλωτών, ειδικότερα σε περιόδους αρνητικών οικονομικών συνθηκών και εξωγενών κρίσεων που επηρεάζουν δυσμενώς τα οικονομικά τους συμφέροντα.
Κατά την ετοιμασία του, το νομοσχέδιο τέθηκε σε εκτενή δημόσια διαβούλευση την περίοδο 14/9/2023 μέχρι 2/11/2023, στο πλαίσιο της οποίας το αρχικό προσχέδιο αποστάληκε για απόψεις σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η διαβούλευση διεξήχθη τόσο με ηλεκτρονικά μέσα όσο και με συναντήσεις στα γραφεία της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή και τα σχόλια/εισηγήσεις των εμπλεκομένων συνεκτιμήθηκαν και, όπου ήταν δυνατόν, υιοθετήθηκαν. Ως εκ τούτου, σε καμία περίπτωση δεν ευσταθεί ο ισχυρισμός ότι δεν λήφθηκαν υπόψη οι εισηγήσεις από τους φορείς στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης.
Σημειώνεται σχετικά ότι βασική επιφύλαξη των φορέων που επιθυμούν καταψήφιση του νομοσχεδίου με βάση τις γραπτές θέσεις τους κατά το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, αποτελεί η παρέμβαση στην αγορά και η ενδεχόμενη στρέβλωση του ανταγωνισμού μεταξύ των κυπριακών και εισαγόμενων εμφιαλωμένων νερών, άποψη την οποία δεν συμμερίζεται η καθόλα αρμόδια Αρχή επί του θέματος Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού. Επιπλέον, σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο έτυχε και νομοτεχνικού ελέγχου και έγκρισης από τη Νομική Υπηρεσία, καθώς και από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τονίζεται, επίσης, ότι ουδέποτε αφέθηκε να εννοηθεί ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο αφορά καθολική εφαρμογή πλαφόν στην τιμή πώλησης του νερού. Ο ίδιος ο τίτλος του νομοσχεδίου είναι αρκούντως ξεκάθαρος αναφορικά με τον σκοπό του, όπως αυτός επεξηγείται και στο Άρθρο 4 που σημειώνει ότι «ο Υπουργός καθορίζει με Διάταγμα ανώτατες τιμές πώλησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, για όλα ή μερικά από τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Α, και το οποίο εφαρμόζεται όταν τα εν λόγω προϊόντα διατίθενται από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε σημεία πώλησης, τα οποία καθορίζονται σύμφωνα με το Άρθρο 5».
Επιπλέον, σημειώνεται ότι σε καμία περίπτωση εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή εξέφρασε, στη συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου στις 9/7/2024, τη θέση ότι η Υπηρεσία δεν είναι ακόμη έτοιμη για την εφαρμογή του Νόμου και την έκδοση του διατάγματος για τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο. Αντίθετα, σε απάντηση σχετικής ερώτησης Βουλευτών η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή διευκρίνισε ότι δεν ήταν δυνατόν να δημοσιοποιηθούν οι τιμές που προέκυψαν από την έρευνά της πριν την αξιολόγηση και έγκριση του Υπουργού και, εν πάση περιπτώσει, πριν την ψήφιση του Νόμου. Επεξηγήθηκε, παράλληλα, στους παρευρισκόμενους ότι μόλις εγκριθεί το πλαίσιο από τη Βουλή των Αντιπροσώπων με την ψήφιση του Νόμου, η Υπηρεσία θα προχωρήσει άμεσα με την έκδοση του Υπουργικού Διατάγματος, αρχικά για τα Αεροδρόμια, τα Λιμάνια και τις Παραλίες, λαμβάνοντας υπόψη το λειτουργικό κόστος και τις ιδιαιτερότητες του κάθε σημείου πώλησης (σύμφωνα με το Άρθρο 4 του Νόμου), ενώ θα ακολουθήσουν Διατάγματα και για τα υπόλοιπα σημεία.
Νοείται ότι η έκδοση Διατάγματος για το πότε, πού και το ύψος των ανώτατων τιμών, είναι αρμοδιότητα της εκτελεστικής εξουσίας και δεν μπορεί να αποτελεί προϋπόθεση για την ψήφιση του νομοθετικού πλαισίου.
Καταληκτικά, το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας επιθυμεί να ξεκαθαρίσει ότι, στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για εφαρμογή πρόσθετων πολιτικών στήριξης των πολιτών, ιδιαίτερα κατά περιόδους εξωγενών κρίσεων, θεωρεί αδήριτη ανάγκη την ψήφιση του προτεινόμενου νομοσχεδίου για σκοπούς δημοσίου συμφέροντος και προάσπισης των συμφερόντων των καταναλωτών.
Διαβεβαιώνει, τέλος, ότι η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή θα συνεχίσει να επιτελεί με τον ίδιο ζήλο την αποστολή της και με μοναδικό γνώμονα την προώθηση των συμφερόντων των καταναλωτών, μέσα από πρωτοβουλίες και δράσεις όπως το υπό αναφορά νομοσχέδιο που έχει τεθεί ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων προς ψήφιση.