Ο Νόμος εφαρμόζεται στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες λιανικής πώλησης (τραπεζικές υπηρεσίες, ασφάλειες και επενδύσεις, συμπεριλαμβανομένων των συνταξιοδοτικών ταμείων) που γίνονται από απόσταση (λ.χ. τηλεφωνικώς, με φαξ ή μέσω διαδικτύου), δηλ. με κάθε μέσο χωρίς να απαιτείται φυσική και ταυτόχρονη παρουσία των συμβαλλόμενων μερών.
Ο Νόμος παρέχει στον καταναλωτή το δικαίωμα να σκεφθεί πριν συνάψει τη σύμβαση με τον προμηθευτή. Ως εκ τούτου, ο προμηθευτής είναι υποχρεωμένος να διαβιβάσει στον καταναλωτή, γραπτώς ή με άλλο σταθερό μέσο (CD-ROM ή ηλεκτρονικό ταχυδρομείο), σχέδιο της σύμβασης που περιλαμβάνει όλους τους συμβατικούς όρους. Το διάστημα αυτό ανέρχεται σε 14 ημέρες, κατά τις οποίες εξακολουθούν να ισχύουν οι όροι της σύμβασης. Τα μέρη δύνανται, ωστόσο, να συμφωνήσουν από κοινού μεγαλύτερη διάρκεια ή να διαπραγματευθούν διαφορετικούς όρους.
Δικαίωμα υπαναχώρησης: Ο καταναλωτής διαθέτει δικαίωμα υπαναχώρησης 14 ημερών (30 ημέρες για τις ασφάλειες ζωής και τις πράξεις που αφορούν ατομικές συντάξεις) στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Εάν ο καταναλωτής ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης ενώ έχει ήδη συγκατατεθεί σε εκτέλεση έστω και μέρους της υπηρεσίας, ενδέχεται να υποχρεωθεί να αποζημιώσει το φορέα παροχής για την παρασχεθείσα υπηρεσία. Αν η υπηρεσία έχει εξ ολοκλήρου παρασχεθεί πριν από την άσκηση του δικαιώματος υπαναχώρησης, το δικαίωμα αυτό δεν δύναται πλέον να ασκηθεί και ο καταναλωτής υποχρεούται να καταβάλει το αντίτιμο της παρασχεθείσας υπηρεσίας. Το ποσό που θα καταβληθεί (ή η βάση επί της οποίας θα υπολογισθεί) πρέπει να έχει εκ των προτέρων κοινοποιηθεί στον καταναλωτή.
Προκειμένου να παρεμποδισθούν κερδοσκοπικοί ελιγμοί, τα δικαιώματα σκέψης και υπαναχώρησης δεν εφαρμόζονται σε υπηρεσίες που η τιμή τους ενδέχεται να παρουσιάζει διακυμάνσεις λόγω εξελίξεων των χρηματοπιστωτικών αγορών (λ.χ. αγορά κινητών αξιών).
Δικαίωμα αποζημίωσης: Ορισμένες χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, κυρίως οι προθεσμιακές υπηρεσίες (λ.χ. η εντολή που δίδει ένας καταναλωτής για την αγορά ορισμένων μετοχών σε καθορισμένη τιμή), μπορεί να μην είναι διαθέσιμες, εν μέρει ή στο σύνολό τους, κατά την εκτέλεση της σύμβασης. Στην περίπτωση αυτή, ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να ανακτήσει τα ποσά που κατέβαλε για την αγορά των εν λόγω υπηρεσιών.
Ακύρωση της πληρωμής με κάρτα σε περίπτωση κλοπής: Ο καταναλωτής που έχει πέσει θύμα δόλιας χρήσης της πιστωτικής του κάρτας δύναται να ζητήσει την ακύρωση της πληρωμής ή την επιστροφή του ποσού, εάν έχει ήδη καταβληθεί.
Σχετικό Ευρωπαϊκό Δίκαιο:
Οδηγία 2002/65/ΕΚ