Όταν αγοράζετε αγαθά και υπηρεσίες από κατάστημα της περιοχής σας, μέσω Διαδικτύου, ή από έμπορο του εξωτερικού, η ευρωπαϊκή νομοθεσία σας προστατεύει έναντι αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Οι εμπορευόμενοι, όταν διαφημίζουν, πωλούν ή προμηθεύουν προϊόντα, οφείλουν να σας δίνουν επαρκώς ακριβείς πληροφορίες, ώστε να μπορείτε να αποφασίζετε πλήρως ενημερωμένοι αν θα αγοράσετε ένα προϊόν. Αν αυτό δεν συμβεί, οι πράξεις τους μπορεί να θεωρηθούν αθέμιτες.
Η νομοθεσία καθορίζει τα κριτήρια με βάση τα οποία εμπορικές πρακτικές προς τους καταναλωτές θεωρούνται αθέμιτες, και εισάγει τη γενική απαγόρευση τους. Επιπρόσθετα, η νομοθεσία παραθέτει «μαύρη λίστα» εμπορικών πρακτικών που θεωρούνται αθέμιτες και παράλληλα ορίζει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές ως αθέμιτες και ως εκ τούτου τις απαγορεύει.
Ορισμός
Παραπλανητική πράξη είναι η εμπορική πρακτική που περιλαμβάνει εσφαλμένες πληροφορίες και είναι επομένως αναληθής ή όταν, με οποιοδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της συνολικής παρουσίασης της, εξαπατά ή ενδέχεται να εξαπατήσει το μέσο καταναλωτή, όσον αφορά συγκεκριμένα στοιχεία, ακόμα και αν οι πληροφορίες είναι αντικειμενικά ορθές, ή όταν τον οδηγεί ή ενδέχεται να τον οδηγήσει να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία, διαφορετικά δεν θα λάμβανε.
Παραπλανητική παράλειψη αποτελεί η εμπορική πρακτική η οποία, παραλείπει ουσιώδεις πληροφορίες που χρειάζεται ο μέσος καταναλωτής για να λάβει τεκμηριωμένη απόφαση συναλλαγής, και ως εκ τούτου τον οδηγεί ή ενδέχεται να τον οδηγήσει να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία διαφορετικά δε θα ελάμβανε.
Επιθετική πρακτική είναι η εμπορική πρακτική κατά την οποία ο εμπορευόμενος, χρησιμοποιεί παρενόχληση, καταναγκασμό, συμπεριλαμβανομένης και της άσκησης σωματικής βίας, ή κατάχρηση επιρροής και, ως εκ τούτου, παρεμποδίζει σημαντικά ή ενδέχεται να παρεμποδίσει σημαντικά την ελευθερία επιλογής ή συμπεριφοράς του μέσου καταναλωτή ως προς το προϊόν, με αποτέλεσμα να τον οδηγεί ή να είναι πιθανόν να τον οδηγήσει να λάβει απόφαση συναλλαγής που διαφορετικά δε θα ελάμβανε.
Παραδείγματα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών
1. Κατάστημα πώλησης ηλεκτρονικών ειδών, δηλώνει ψευδώς ότι κάποιο προϊόν την περίοδο του Black Friday έχει έκπτωση 50% ενώ η πραγματική έκπτωση είναι μικρότερη.
2. Κατάστημα διαφημίζει κάποιο προϊόν μέσω τηλεόρασης σε μία συγκεκριμένη τιμή, αλλά όταν ο καταναλωτής επισκεφθεί το κατάστημα ενημερώνεται για κάποιες επιπλέον χρεώσεις τις οποίες δεν μπορεί να αποφύγει.
3. Υπεραγορά διαφημίζει ότι θα διαθέσει για 5 ημέρες συγκεκριμένο προϊόν σε πολύ ελκυστική τιμή, αλλά το συγκεκριμένο προϊόν τελικά δεν είναι διαθέσιμο όπως διαφημίστηκε, με αποτέλεσμα να λειτουργεί ως «διαφήμιση δόλωμα» η οποία προσελκύει καταναλωτές στο κατάστημα.
4. Κατάστημα διαφημίζει ότι θα διαθέτει προς πώληση κάποιο προϊόν σε μία συγκεκριμένη τιμή «ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΛΙΓΟ», ενώ στην πραγματικότητα διαθέτει το συγκεκριμένο προϊόν στη συγκεκριμένη τιμή ολόχρονα. Αυτό συνιστά παραπλανητική πράξη καθώς υπάρχει το ενδεχόμενο ο καταναλωτής να βιαστεί για να επωφεληθεί της «προσφοράς» στερώντας του τη δυνατότητα ή το χρόνο να προβεί σε τεκμηριωμένη συναλλαγή.